Zavest in zavedanje

Na področju duhovnosti in metafizike se pogosto zgodi, da nam zmanjka primernih orodij - besed. Bolj ko spoznavamo podrobnosti posameznega področja, več natančnih besednih instrumentov potrebujemo za popis.

Marsikdo meni, da besedi zavest in zavedanje pomenita isto. Slovenščina je dovolj bogat jezik, da ima tu kar dva izraza. Po naključju? Pri tem "zavedanje" lahko razumemo kot pojem (samostalnik - enako kot zavest) ali pa kot proces - proces zavedanja, torej zavestno dejavnost, ki traja nedoločen čas (tako kot delovanje, trpljenje, uživanje) in pomeni prepoznavanje bivanja, obstoja različnih miselnih oblik ali form. V nadaljevanju bomo izraz "zavedanje" ali "čisto zavedanje" razumeli predvsem v prvem smislu - kot entiteto, ki je podobna zavesti, le da je še bolj bazična od nje, še za stopnjo globlja.

 

nisargadatta_maharajTudi v angleščini obstajata dva izraza consciousness in awareness, za katera v splošnem menijo, da pomenita isto. Toda duhovni mojster Nisargadatta, ki je dosegel samo-realizacijo, močno razlikuje med njima. Izraz consciousness (zavest) povezuje le z občutenjem sebe, ki ga mentalno opredelimo z »jaz sem«; to je temeljni občutek bivanja, prisotnosti v sedanjosti, in osnovni občutek, na katerem je zgrajeno vse drugo.

Zavest = občutek prisotnosti = biti = »jaz sem«

Ko pa govori o izrazu awareness, nima v mislih iste zavesti, temveč nekaj, kar je onostran zavesti »jaz sem«. Tisto, kar je onstran, je nezavedajoče se, nemanifestirano, neizraženo; nekateri ga imenujejo absolut, drugi nagual.... Je čisto zavedanje, ki omogoča rojstvo zavesti. Awareness bi po zgornji analogiji prevedli z "zavedanjem", kot smo ga opredelili zgoraj.

Ramana Maharshi in Nisargadatta pravita: da bi prišli do resničnega spoznanja o naši naravi, se moramo osredotočiti na neposredno zavedanje »jaz sem«. Tisto, kar smo, se skriva v zavesti ali nečem, povezanem z njo, in ne v lažnih identifikacijah s telesom, umom, energijo ali dušo.

Nisargadatta pa nas vodi še korak dalje. Ko se uspemo prebiti do stabilnega spoznanja, da sem jaz tisti ki se zaveda svojega bivanja, doženemo, da se za tem skriva ista univerzalna zavest, ki je prosotna v človeku, kravi, psu ali mravlji. Zatem se usmerimo še globlje, na naslednjo stopnjo spoznanja, da ta zavest obstaja še pred pojavom zavesti »jaz sem«. V resnici moje najgloblje bistvo ni zavest »Jaz sem«, ampak je onkraj tega; jaz sem čisto zavedanje samo, ki zavest "jaz sem" oživlja!

Zavest vedno vključuje dualnost, dvojnost (ločenosti opazovalca od opazovanega); nečesa se lahko zavedamo le, če smo od tega ločeni. Zavest »jaz sem« je vedno zavest subjekta, nekoga, ki obstaja in se zaveda vsega drugega. Zavest se vedno povezuje s predmetom zavedanja.

Če sem zavest(en), to s seboj prinaša tudi dvojnost v - biti nezavest(en). Poleg obstoja »jaz sem«, obstaja tudi »jaz nisem«.

Spoznanje moje identitete v »jaz sem« je seveda mnogo bliže resnici kot moja identifikacija z nečem zunanjim - jaz sem to... jaz sem ono... Toda še vedno smo korak stran od spoznanja absoluta, ki je ne-dualno zavedanje. Ta absolut, "čisto zavedanje" omogoča zavesti samo-zavedanje; je tisto, kar sveti skozi zavest, ki pa je hkrati onstran zavesti same. Tako je čisto zavedanje nekaj drugega kot zavest, kot razlaga Nisargadatta. Je absolut, brez katerega ne bi bilo zavesti.

Dodaj komentar


Varnostna koda
Osveži

BESEDILA

Timber by EMSIEN-3 LTD

Ta stran uporablja piškotke za izboljšanje uporabniške izkušnje in za spremljanje podatkov o obiskanosti strani. Podrobno o piškotkih